Salon-etiquette: hoe bereidt u uw haar voor op een kappers afspraak

Voor een kappersafspraak zijn er bepaalde etiquette. Deze ongeschreven regels zijn niet altijd als vanzelfsprekend voor non-kappers. 

Voor aanvang van uw afspraak

Velen gaan ervan uit dat, omdat uw haar geshampood wordt, afspoelt en behandeld wordt voordat uw haar is hebt gedaan, het prima is om met vuile lokken in te rollen, maar dit maakt het consultatieproces eigenlijk moeilijker, zeggen de haarstylisten van deze kapper in Mechelen.

Wanneer u binnenloopt voor een consult, moet een stylist uw haar bekijken in droge staat. Tenzij u een regular bent en de stylist precies weet wat voor resultaat u voor ogen heeft. Wanneer haar onbehandeld is, kunnen stylisten ook aanvoelen wat de textuur van uw haar is. Ook het uitborstelen van haar is een must. Het kost voor een stylist tijd om deze weg te krijgen, terwijl het beter besteed moet worden aan het stylen van uw haar voor een geweldig kapsel. 

Voor de eerste afspraak kunt u ook alvast online inspiratie opdoen en een paar voorbeelden meenemen voor een stylist. Op die manier kan er betere gecommuniceerd worden over wat u in gedachten heeft.  

Dezelfde regels zijn van toepassing als het gaat om het krijgen van je kleur. Voor een kleur afspraak mag haar niet gewassen worden. Met als reden dat uw hoofdhuid dan beter bestand is tegen jeuk van de bleek. Kleur is vaak een chemische behandeling, en bij contact met uw hoofdhuid gaat het branden en jeuken.

Sla de shampoo dus een paar dagen over voordat je naar de kapper gaat. Maar zorg ervoor dat het wel nog redelijk fris is. Zelf kunt u de beste inschatting maken hoe snel uw haar vies wordt. Voor de meeste mensen is 2-3 dagen optimaal.

We snappen het – soms heb je het gewoon te druk om dit allemaal goed in te plannen voorafgaand aan een salon bezoek.

Tijdens uw afspraak

Wees een paar minuten te vroeg. Als een stylist voor loopt op de planning, wordt u mogelijk eerder geholpen. Als dit niet het geval is, kan een assistent u misschien zelfs helpen alles op te zetten terwijl uw stylist klaar is met de vorige cliënt. Dit geeft je ook tijd om te ontspannen, wat een belangrijk onderdeel van elke salon behandeling moet zijn.

Laat een stylist zijn werk doen. Haar stylisten gaan een praatje nooit uit de weg. Maar tijdens het werk hebben ze op bepaalde moment ook hun aandacht nodig. 

Wees niet stil. Bent u tijdens een snit niet zeker of het de goede richting op gaat betreft de stijl, geef dat aan. 

Als u al het bovenstaande doet en aan het eind niet tevreden bent met de snit, communiceer dat dan ook naar de stylist. Ze willen natuurlijk wel dat u blij de salon uit gaat.

Geschreven in samenwerking met Yes Kapper